Hvordan bygge en god nettside? 4 viktige faser

hvordan bygge en god nettside

For å bygge en god nettside, så er det en del man bør tenke på. Det hjelper veldig å følge en metodikk eller struktur for å få en bedre prosess og sluttresultat. Her finnes det mange metoder, men vi har utviklet vår egen basert på erfaring og kompetanse.

Det er ganske mange områder man gå innpå når man utvikler en nettside. Alt fra grafisk design, programmering, innhold, markedsføring, analyse, strategi og drift. For å dekke alle disse områdene, så er det viktig å bruke mye tid på å legge en plan på hvordan dette skal settes sammen. Vi har derfor laget en slavisk metodikk for hvordan en nettsideprosess burde se ut. 

Hvordan bygge en god nettside med Villdyr’s metodikk: 

Fase 1 – Ide, konsept og organisering

  • Workshop
  • Konseptutvikling – en historie å fortelle?
  • Designmanual
  • Innsikt
  • Målgruppe
  • Problemstilling
  • Forventninger

Fase 2 – Research

  • Kravspesifikasjon
  • Utviklingsmiljø
  • Migreringsanalyse
  • Skisse
  • Mockups
  • Design
  • Hierarki

Fase 3 – Webutvikling, design & innhold

  • Programmering
  • Innhold
  • Bilder
  • Video
  • Søkemotoroptimalisering

Fase 4 – Gå live og forbedre

Fase 1 – Ide, konsept og organisering

For å starte opp et nettsideprosjekt, så er det alltid lurt å ha en workshop. Her kan man begynne å se på om man har en designprofil, markedstrategi, målgruppe, hva man ønsker å formidle med nettsiden og legge en fremtidsplan. Man kan gjerne idemyldre rundt konsepter som vil holde en rød tråd rundt nettsiden. Dette gjør det enklere å danne en kjøpsreise etterhvert. 

En annen ting som er utrolig viktig er å ha i bakhodet hva man ønsker at forbrukeren skal se på når de ankommer nettsiden. Det er da de avgjør om de får dekket sitt behov eller problemstilling. Om det er mangel på informasjon eller mange ting å se på samtidig, så gjør du det vanskeligere for den som skal kjøpe å bestemme seg. Viktig å føre kunden i riktig retning(kjøpsreise).

Avhengig av hvor mange dere er i teamet, så bør det dannes faste roller. Hvem er prosjektleder for nettsiden? Er du alene, så må du ta en oppgave om gangen. Gjerne bruk et prosjektstyringsverktøy for å få oversikt over hvilken fase dere er i og hvilke oppgaver som må fordeles.

Fase 2 – Research

Her er det viktig å få ned på papiret hvilke undersider nettsiden ha, altså et hierarki. For å få et mye tydeligere perspektiv av hva som skal utvikles, så bør man også sette sammen en kravspesifikasjon. Denne tar seg av hvilke elementer som skal være med innenfor design, funksjoner, brukervennlighet, og interaksjoner. Grunnen til at en kravspesifikasjon er så viktig er at man skal kunne prøve å estimere hvor lang tid det tar å utvikle nettsiden, hvor mye ressurser man å bruke osv. Deretter kan man starte på skisser og mockups. Dette vil gjøre det enklere å endre på ting før man lager en prototype. Når prototypen er i boks, så kan man gå over til fase 3 der du begynner å programmere siden.

Fase 3 – Webutvikling, design & innhold

Det finnes mange måter å programmere en nettside på. En haug av plattformer, programmeringspråk og metodikker. Vi i villdyr bruker hovedsaklig WordPress som utviklingsplattform og diverse programmeringspråk. En veldig vanlig måte å programmere på er med en scrum metodikk(utviklingsverktøy). Da har du en scrum master som styrer på toppen. Du kan lese mer om scrum utvikling her.

Det er også viktig å ha et prosjektstyringverktøy på toppen av et utviklingsverktøy. Grunnen til dette er at det flere deler enn bare det å programmere siden. Det skal holdes styr på innholdsproduksjon, SEO optimalisering, design, analyse, strategi og mye mer. Det høres kanskje litt mye ut å ha disse verktøyene på plass, men en god nettside blir ikke bare slengt sammen på 4 dager. 

Fase 4 – Gå live og forbedre

Før du setter nettsiden din ut i live, så er det viktig at man kjører noen runder med testing. En veldig vanlig praksis er å lage brukertester. Her gir du eks antall personer diverse scenarioer de skal gjennomføre på nettsiden. Så skal de gi feedback på om de klarte å gjennomføre oppgaven og hva som eventuelt kunne gjort annerledes. 

Det er mange andre måter å teste nettsiden på. Du kan kjøre nettsiden igjennom speedtester eller stressteste nettsiden. Ellers finnes det mange responsive tester for å se om nettsiden fungerer bra på mobil og nettbrett. Mange av disse testene gir deg tilbakemeldinger på hva du kan forbedre deg på. Det er utrolig kjipt å gå live med en nettside som går tregt eller ikke fungerer på alle plattformer. 

Når nettsiden har vært aktiv en stund, så er det viktig å ta i bruk Google Analytics og Google Webmaster for å gjøre forbedringer og evalueringer. Du må alltid følge opp nettsiden hver eneste måned, så ikke kode eller annet «går ut på dato». Den digitale verden utvikler seg alltid, så her er det viktig å følge med. 

Tips og triks:

  • Bruk WordPress som utviklingsplattform (stort community og support).
  • Ikke bruk store hostingselskaper. Nettsiden blir ofte treg og du deler ressurser. Vi tilbyr hosting som er lynrask.
  • Når nettsiden er lansert, så er det lurt ha utrolig mye fokus på SEO.
  • Innholdet minst like viktig som utseendet på nettsiden. 
  • Viktig å ha en strategi for hvor du ønsker at kunden skal bevege seg på nettsiden.
  • Alltid ha en sikker tilkobling til nettsiden (HTTPS://)
  • Trello er et godt utviklingsverktøy.
  • Bruk Elementor for å bygge nettsiden på WordPress.

En god nettside kan være krevende å lage. La oss hjelpe deg!

Vi i villdyr er veldig glad i et ordtak som går under «Less is more». Dette har vi i bakhodet når vi lager nettsider. Det skal være brukervennlig og enkelt å anvende nettsiden. Fokus på små detaljer og en god kjøpsreise, så man konverterer flere salg. Mye av dette bygger rundt godt innhold. Som med alt annet på nett, så ønsker alltid forbrukeren å løse et problem eller dekke et behov. Det er her vi kommer inn i bilde og hjelper deg til å få et godt resultat. 

Spørsmål om nettsider?

Ta gjerne kontakt med oss for en prat.

Les flere nyttige innlegg

9 gode grunner til WordPress
9 gode grunner for å velge WordPress
Å velge ut kun 9 grunner er nesten vanskelig når det kommer til WordPress, det er utrolig mange fordeler ved å bruke WordPress.
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
Søkemotoroptimalisering er det å legge til rette for at din nettside rangerer høyere på enkelte søkeord i en søkemotor. Resultatene av søkene kaller vi organisk trafikk.
Rull til toppen